Skip to content

Tandem vervoeren

In de trein – binnenland

Volgens de regels van de NS is de tandem een gewone fiets. Deze mag dus – buiten de spitsuren – met vrijwel alle  treinen mee. Wel kan de conducteur ter plaatse beslissen dat de tandem niet mee kan in verband met ruimtegebrek. Kijk voor actuele details op de NS-site.

In de trein – buitenland

De regels omtrent het vervoeren van tandems in buitenlandse treinen lopen per land uiteen en veranderen vaak. Daarom is hier geen uitputtend overzicht van de mogelijkheden te geven. Persoonlijke ervaringen met tandemvervoer in buitenlandse treinen zijn HIER te vinden. Graag ontvangen wij nog meer ervaringen op info@tandemclub.nl.

In het vliegtuig

Bij vervoer van een tandem in het vliegtuig geldt hetzelfde als bij solofietsen: gebruik je fietsdozen of juist niet? De ervaringen zijn dermate uiteenlopend dat er geen eensluidend advies over te geven is. Graag ontvangen wij op info@tandemclub.nl ervaringen op dit gebied.

Demontabele tandem

De speciale S&S-koppelingen (die door o.m. Santana en het Engelse Thorn worden aangeboden) bieden de mogelijkheid om een complete tandem te vervoeren in twee grote koffers. Voor wie veel vliegt en de tandem in goede staat wil houden is dit een mooie oplossing. Het monteren en demonteren duurt – afhankelijk van de ervaring – ergens tussen 15 en 30 minuten.

Het Duitse merk Pedalpower kent zijn eigen variant van de S&S-koppelingen. Het principe is hetzelfde: de tandem is in meerdere handzame stukken uit elkaar te nemen:

In en op een auto

De meest veilige en schone manier om een tandem te vervoeren is in een auto. Daarvoor komen verschillende soorten auto’s in aanmerking:

  • Grote stationcars (Volvo, Opel, Mercedes, Subaru etc.)
  • “Installateursauto’s” zoals de VW Caddy of Fiat Doblo:
               
    Bestelbussen zoals de VW Transporter of Mercedes Vito (geen versie met zogeheten “dubbele cabine”; daar is weer te weinig ruimte over)
       

Op een auto

Zowel “installateursauto’s” als bestelbussen hebben 2 of 3 zitplaatsen. Als dat te weinig is zal de tandem op het dak moeten. De dakdragers van Vittorio, Forty Bike en Van Landegem (Lanquick) maken het mogelijk dat iemand in zijn eentje de tandem op het dak krijgt.

De dakdrager van Forty Bike:

De dakdrager van Vittorio:

     

Het op de Vittoriodrager plaatsen van de tandem gaat heel gemakkelijk met één persoon door een hulpstuk (zelf maken):

De dakdrager van Van Landegem (merknaam Lanquick):

 

Van Landegem heeft ook een elektrisch bediende dakdrager in het assortiment.

Bij een dakdrager neemt de tandem wel het hele dakoppervlak in beslag. Dus als er naast de tandem nog meer mee moet – zoals bijvoorbeeld andere fietsen en/of een dakkoffer – zal de tandem recht overeind moeten staan. Dit kan met onderdelen of complete tandemdragers van merken zoals Thule. Moet het goedkoper? Laat dan een tandemdrager maken bij een constructiebedrijf of doe dit zelf. De 2 belangrijkste verschillen t.o.v. een normale fiets-dakdrager zijn:

  1. De wielgoot moet aanzienlijk langer zijn dan voor een solofiets.
  2. Een tandem heeft bij voorkeur twee bevestigingspunten waar een solofiets met 1 kan volstaan.

Om het tillen gemakkelijker te maken bestaan er electrische en hydraulische hefhulpen. De Altera (of BTS) Bikelift heeft zo’n hulpveer. Deze drager wordt niet meer gemaakt, wel zijn soms gebruikte exemplaren nog te koop.

Het is ook mogelijk om een gewone dakdrager met een verlengde wielgoot te gebruiken:

Achterop de auto

In theorie is het mogelijk om een tandem zonder voorwiel achterop een fietsenrek te plaatsen. Dit is niet aan te bevelen aangezien de tandem dan links en rechts al gauw meer dan 20 cm. buiten de auto uitsteekt. En dat is wettelijk niet toegestaan.

Maar ook hiervoor is er een oplossing in de vorm van de vouwtandem zoals onderstaande voorbeeld van Stærk toont:

 

Een gevouwen tandem is ingevouwen ongeveer 1.70 meter lang. Daarom past deze op een – iets aangepaste – trekhaakdrager achterop elke auto met een trekhaak.

Achter de auto

Wie over een bagage-aanhanger beschikt kan daar de tandem in/op vervoeren. Het onderstel van (bijvoorbeeld) een oude vouwwagen laat zich ombouwen tot een speciale “tandemkar”. Een motorfietsaanhanger is uiteraard ook prima geschikt voor dit doel.

Een voorbeeld van creativiteit met een aanhanger:

Caravan: voorop

Met een beetje creativiteit is een tandem zelfs op de dissel van een caravan te vervoeren. Een schuine houder voorkomt dat de tandem uitsteekt. 

MEDION DIGITAL CAMERA

Met een aangepaste disseldrager en het stuur gedraaid past het ook (caravan is 2.25 meter breed):

Caravan: achterop

Bij een caravan van tenminste 2.30 meter breed kan ook een complete tandem achterop. Onderstaand een voorbeeld van een gewone fietsendrager met als enige niet-standaard onderdeel een aluminium steun voor de beide trapassen. Door de steun ver naar achteren te schuiven op de fietsdrager blijft de tandem met dwarsgedraaid voorwiel binnen de breedte van de caravan.

 

Achterop een camper

Doordat campers vaak behoorlijk breed zijn past er al gauw een tandem achterop (wel het voorwiel meenemen!):

Allerlei varianten ….

Hieronder staan ter inspiratie foto’s van veel verschillende manieren om een tandem op het autodak dan wel in een auto te vervoeren.

Een heel bijzondere manier is ook deze “diagonale methode” achterop een auto.

Dat een tandem mooi en veilig in een bestelbus staat, is te zien op deze foto:

 

copyright tandemclub 2010 - %year%