Events
24 September 2017

29 Oktober 2017

Corsica en Provence 2003

Wij zijn in 2003 wezen fietsen op Corsica en in de Provence (heen en terug met de fietsbus). Op Corsica zijn we met de trein van Ajaccio naar Bastia gereisd over het smalspoor. Ik ben de dag ervoor wezen informeren of de tandem in de trein mee mocht, dit bleek te mogen. Op de dag van vertrek mochten we echter van de conducteur de trein niet in omdat de tandem te groot zou zijn. Ik heb toen voorgesteld de tandem te demonteren, toen mochten we er wel in. Alleen hoe demonteer je een tandem. Ik heb (pro forma) het voorwiel er uit gehaald en de voor drager verwijderd. Het diende verder geen doel want de tandem paste met drager en wiel ook wel in de trein.

Schuin past-ie wel .....

Op het station van Bastia moest er wel weer even gesleuteld worden.
In de Provence moesten we in de zelfde vakantie door ziekte ook een stuk met de trein. Van Toulon naar Avignon overstappen in Marseille. Tijdens het eerste stuk (Toulon – Marseille) hing de tandem aan het fietsrek. Dat ging gemakkelijk, er waren geen andere fietsen.

Het wiel moest er wel weer uit anders paste het niet.
Van Marseille naar Avignon was een grotere uitdaging omdat in deze trein niet voldoende ruimte was, maar de conductrice die mij zag lopen heeft ons naar de voorkant van de trein geholpen (zij droeg het voorwiel dat ik er al vast weer uit gehaald had). Voor in de trein zat achter de machinist de motor, de tandem paste zonder voorwiel tegen de wand waarachter de motor zit op het balkon.

Ook in de fietsbus moest de voordrager er af en er weer op.

Meer foto’s zijn te vinden op www.Horlings.tk.

Oostenrijk 2002 / Wim en Wies de Wit

Wij zijn in de zomer van 2002 met de trein naar Salzburg gegaan. Dat ging uitstekend. Van Salzburg naar Vorderkriml was ook goed. Daarna zijn we langs de Salzach naar Passau gefietst – een prachtige tocht! Na al dat moois viel de Donauradweg wat tegen. Ook op de boot ging het prima met de fiets.

Alleen vanuit Wenen terug gaf het problemen. De treinkaart was twee maanden geldig en omdat we de terugdatum vrij wilden houden was er niet gereserveerd. Twee dagen voor de terugreis wilden we reserveren – geen mogelijkheid alles was vol. Ook voor de volgende drie dagen. Geen kijk op! Uiteindelijk een vroege trein genomen – 6 uur ’s morgens- en daar was geen enkele andere fiets. In München wist men niet of we door konden – we moesten maar gaan kijken. Daar bleek dat er best plaats was.

Ook bij de volgende overstappen hadden we geen probleem hoewel er geen reservering was. De tandem kon gewoon in de lengte staan, maar paste niet in een fietsbeugel. Bij nader inzien twijfelen we aan het nut van een reservering. Alleen bij de Nederlandse treinen is het bagagedeel soms erg krap. Wanneer je naar een internationale trein reist mag je wel in de spits reizen. Toch is het best wel meegevallen en voor herhaling vatbaar. We hadden een prima vakantie in Oostenrijk.

Wim en Wies de Wit

Berlijn / Cyril Aussems

1-9-2002: We zijn net terug van een korte vakantie in Berlijn waarbij we de tandem in de trein meegenomen hebben. Door onze woonplaats hebben we het voordeel dat we met 40 km al in Aken zijn en dus hoefden we de belabberde fietsvervoers-condities van de NS niet voor lief te nemen. We stappen gewoon in Aken op de trein.

Het vervoer in Duitsland heeft ons niets dan lof ontlokt. De behulpzaamheid van perronchefs en conducteurs is bijna iets uit een voorbije tijd. In de InterRegio-treinen is er een “zaal” zo groot als een lege stadsbus waar enkele stangen en riemen alle mogelijkheid bieden de tandem vast te maken. Voor de korte trajecten is het handig dat er een flink aantal klapstoeltjes aangebracht is waardoor men zelfs comfortabel naast de fiets kan blijven met alle bagage erop.

In de InterCity is het ingenieuze ophangsysteem in het fietscompartiment ook voor de tandem zeer geschikt, al moest de koffiejuffrouw de tandem even schuin zetten om met het karretje langs te komen. Verder probleemloos.

Heerlijk is bovendien in een stad als Berlijn dat de tandem gewoon meemag in de metro. Niemand kijkt er vreemd van op. (We hebben het overigens maar één keer gedaan, want het is zonde om in Berlijn NIET te fietsen.

Conclusie: neem in Duitsland die tandem gerust mee. Voor de prijs hoef je het niet te laten, al rekenen ze de tandem voor twee. (Het is nog altijd goedkoper dan de NS, maar als ik dáár over begin…)

Eén minpunt valt nog te vermelden: in de schitterende razendsnelle ICE die je in 4½ uur naar Berlijn zou kunnen brengen kunnen géén fietsen mee! Ik hoop dat dat in de toekomst nog verandert.

Cyril Aussems, Elsloo LB

 

Duitsland, Frankrijk en Spanje 2002 / Stef Snijders

23-9-2002: Afgelopen zomer heb ik een reis gemaakt met mijn vrouw en tandem. Vervoermiddelen trein en vliegtuig werden beide benut in Frankrijk, Duitsland en Spanje. Het volgende wil ik hierover kwijt.

In Duitsland is het treinen uitstekend, grote plaatsen waar je de fiets in kwijt kan, maar wel in de treinen die daarvoor geschikt zijn. Uitstekende planningtool voor dergelijke ritjes is voor ons http://www.bahn.de/ geweest. Deze geeft niet alleen de geschiktheid voor fietsen weer in het Duitse, maar ook in de Franse treinen.

Frankrijk was ook goed, de trein die we geplanned hadden op de Duitse site bevatte ruimschoots bagage-mogelijkheden.

In Spanje is het altijd weer opnieuw kijken of het gaat. Vermijdt de spits-uren! Dit was niet mogelijk vanuit het centrum van Barcelona naar het vliegveld. Ik heb liever een lege trein zonder expliciete fietsruimte, dan een volle trein met. Vooral als al die mensen ook grote koffers met zich meenemen.

In het vliegtuig gaat alles goed. Ik heb mijn fiets in bubbelplastic en karton verpakt en vervolgens vastgeteept.

Stef Snijders

Frankrijk: van Arles naar Orange / Bas Pepping

Wij zijn afgelopen zomer met de trein van Arles naar Orange (Frankrijk) gegaan. Onze ervaring met die reis was gemengd. Op zich was er voldoende ruimte, want de franse treinen hebben of voor of achter een groot bagagecompartiment. Het bagageruim gaat echter open met een speciale sleutel die alleen in het bezit is van de perronchef. Het luik moet speciaal open voor de tandem, gewone fietsen kunnen wel door de gewone deuren manouvreren.

Inladen van de tandem gaat dan nog wel goed, want je kunt vantevoren kontakt zoeken met de perronchef, die je verteld of het bagagecompartiment deze keer voor of achter zit, en die het luik voor je opent. Je moet de tandem dan nog wel een kleine meter omhoog tillen om hem in de trein te tillen.

Het openen van het luik is echter een stuk moeilijker. Het is de bedoeling dat je dan weer de perronchef van het bewuste station benadert die dan weer het luik voor je opent (aldus franse medereizigers). Bij aankomst in Orange ben ik dus uit de trein gesprongen en over het perron gerend op zoek naar de perronchef. Een mooi gebogen perron, dus ik was al snel uit beeld van mijn vriendin die bij de Tandem bleef. De perronchef vond ik bij de voorste wagon (terwijl onze tandem in de achterste stond). Na uitleg is hij onder veel gefoeter en gescheld (opeens was mij frans heel slecht) meegelopen naar achteren om het luik te openen, alwaar mijn ietwat nerveuze vriendin nog stond te wachten. Een handje helpen met de tandem was uiteraard teveel gevraagd. Ruim 10 minuten vertraging was het gevolg.

Kortom, het kan dus wel, de tandem mee in de trein in Frankrijk, maar om alles wat minder gestressed te maken is het denk ik heel raadzaam om je gedurende de treinreis al te melden bij de conducteur, die dan wellicht de perronchef van het bewuste eindstation in kan lichten dat het bagageluik open moet. Dat scheelt in ieder een geval hoop gestress.

Bas Pepping