Evenals de wielen hebben de remmen van een tandem veel te verduren. Het hoge gewicht en de mogelijk grote snelheden vereisen dat er goede remmen op zitten.
Welk remsysteem er ook op een tandem zit, de remtechniek moet steeds dezelfde zijn: hard remmen voor de bocht, laten lopen, weer hard remmen enzovoorts.
De diverse remsystemen zijn:
- Schijfremmen (hydraulisch of kabelbediend)
- Hydraulische velgremmen
- V-brakes
- Cantilever remmen
- Klassieke velgremmen
Hydraulische schijfremmen zijn na de invoering bij de mountainbikes steeds vaker op tandems te vinden. Deze remmen hebben duidelijke voordelen ten opzichte van velgremmen zoals een grote remvertraging, maximale remkracht in de regen en het besparen van kapotgeremde velgen. Daar staat tegenover dat er grote krachten op het frame komen en dat er speciale naven voor nodig zijn. De bedrijven die remmen maken geven ze meestal niet officieel vrij voor tandemgebruik. In de praktijk blijkt dat diverse remmen voor tandemgebruik geschikt zijn, waaronder de hieronder afgebeelde Hope Tech V4.
Kabelbediende schijfremmen: er bestaan ook schijfremmen met remkabel. Deze zijn praktisch bij tandems met demontabele frames en makkelijk in combinatie met racefiets-remhendels. Daarnaast zijn ze meestal goedkoper dan hydraulisch bediende exemplaren en vervalt het onderhoud zoals het ontluchten en het verversen van de remvloeistof. Bij gebruik van kabels van hoge kwaliteit, grote remschijven en de juiste remblokken leveren deze remmen een uitstekende remkracht. Voorbeeld hieronder is de TRP Spyre:
LET OP: schijfremmen zijn NIET geschikt als sleeprem, daarvoor is er de tandemrem van Arai (zie hieronder). Bij hydraulisch bediende schijfremmen gaat bij slepend remmen de remvloeistof koken. Mechanisch bediende exemplaren (dus met een kabel) hebben daar iets minder last van. Echter: in beide gevallen kan de schijf oververhit raken, daardoor krom trekken en tevens de remkracht verliezen (fading).
Hydraulische velgremmen: bij alle remmen die met kabels bediend worden (cantilever en V-brake) geldt dat de achterrem relatief matig werkt. Dat komt door de flexibiliteit van de lange remkabel. Bij hydraulische remmen komt dat niet voor. De remvloeistof rekt niet zoals een stalen remkabel. De remkracht van deze remmen is meer dan voldoende om een volbeladen tandem met 2 mensen erop veilig tot stilstand te brengen. De standaard op dit gebied is de HS-33 van Magura.
V-Brakes zijn in principe cantilever-remmen met extra lange armen. Ze passen ook op dezelfde nokken op het frame. Oorspronkelijk zijn V-Brakes ontwikkeld voor gebruik op fietsen met (achter)vering. Daarbij is het moeilijk om de remkabel te plaatsen; die kabel moet bij een cantilever-rem recht van boven komen en veel geveerde fietsen hebben daar geen mogelijkheid voor.
De V-Brake is door Shimano groot gemaakt, maar het idee is al in het begin van de jaren ’90 uitgewerkt door kleinschalige fabrikanten zoals Paul’s. Voordeel is de grote remkracht die met relatief weinig handkracht is op te wekken. Dat maakt deze rem zeer geschikt voor gebruik op tandems. Het vervangen van cantilevers door V-brakes is eenvoudig en een relatief voordelige investering in veiligheid.
Cantilever-remmen leveren maar net genoeg remkracht om een tandem veilig tot stilstand te brengen. En dan moeten ze van goede kwaliteit zijn en bovendien op de juiste manier afgesteld. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan heb je er een goede rem aan zolang de hellingen niet te steil en/of de belading niet te zwaar is. Cantilevers zijn alleen nog op goedkope tandems te vinden.
Klassieke velgremmen zijn geschikt voor racetandems of tandems met lichte bepakking. Ze bieden daarvoor meer dan voldoende remkracht. Bovendien werken ze optimaal met de gecombineerde schakel-/remhendels zoals Shimano STI en Campagnolo Ergopower. Voor fietsen met ruimte voor spatborden zijn er de remmen met langere remarmen zoals de hieronder afgebeelde Shimano BR-R650.De sleeprem van Arai is een verhaal apart. Deze rem is speciaal voor tandems ontwikkeld en is vele jaren vrijwel ongewijzigd in productie geweest. De rem zit vast op een schroefdraad aan de linkerzijde van een tandem-achternaaf. Hij is erop gebouwd om op lange afdalingen continu te werken en zodoende de snelheid binnen de perken te houden.
Deze rem is in 2009 uit productie genomen. Er zijn nog wel (al dan niet gebruikte) exemplaren in omloop. Deze rem vereist een achternaaf met schroefdraad aan de linkerzijde. Wie een tandem heeft met zo’n schroefdraad maar geen Arai-rem (meer): met een adapter is hier ook een schijfremnaaf van te maken: