Dutch Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Contact

 

Wilt u meer weten? Klik op de knop EMAIL en stel uw vraag.

Lid worden? Klik op deze knop voor meer informatie.

Evenementen lijst

29/01/2017 : NOG VRIJ
26/02/2017 : Amerongen
26/02/2017 : LEMBEEK
19/03/2017 : Hasselt
26/03/2017 : Het Gooi
30/04/2017 : NOG VRIJ
25/06/2017 : Zeeland
27/08/2017 : Holten
17/09/2017 : Schriek
24/09/2017 : NOG VRIJ
29/10/2017 : NOG VRIJ
26/11/2017 : NOG VRIJ

Diverse (tandem)evenementen

2017

za 11 / zo 12 feb Fiets- en Wandelbeurs Jaarbeurs, Utrecht
za 18 feb / zo 19 feb Fiets- en Wandelbeurs Flanders Expo, Gent 
24-28 mei Hemelvaartsweekend Duitsland - Gäufelden-Nebringen
27 mei - 3 juni National Tandem Rally - Yorkshire Dales (UK)
5 - 12 aug International Tandem Rally - Oberhausen an der Nahe (D)

Volg ons op Twitter

volg tandemclubnl op Twitter

Zelf ook een vraag?

Mail 'm naar info@tandemclub.nl en de kans is groot dat je 'm binnenkort in de TandemFAQ terugvindt, samen met het antwoord!

Over deze site

Deze site is een initiatief van de Nederlandse Tandemclub en wordt onderhouden door Marten Hoffmann. De site is gebouwd door Pieter Hess.

Om de framehoogte van de tandem te bepalen gelden dezelfde regels als voor andere fietsen. Een punt van aandacht is de afstand van het midden van de trapas (debracket) tot de straat. Bij een hoogte van meer dan 30 cm. is het voor de voorrijder vaak lastig om in stilstand met de tenen aan de grond te komen en zo de tandem stabiel te houden.

Ook de lengte van het frame is van belang, zowel voor de voorrijder als voor de stoker. Het voorframe moet de juiste lengte hebben zodat de voorrijder een goede zit op de fiets kan krijgen. Voor de stoker kan het achterframe bij wijze van spreken niet lang genoeg zijn. Veel tandems hebben een stokerruimte van 72 tot 76 cm. (hartafstand van de beide zadelpennen). Dat is voldoende voor een sportieve, 'gestrekte', zitpositie. Zit de stoker rechtop, dan kan een korter achterframe toch voldoende ruimte bieden.

 

DE PASSING BEPALEN

Bij elke tandem (of andere fiets) is de passing heel belangrijk - dat zal de lezer niet verbazen. Het meest bepalend voor die passing is niet de lichaamslengte, maar de zogeheten 'binnenbeenlengte' (BBL). Dit is de lengte van de binnenkant van het been, gemeten van het kruis tot aan de grond. Die BBL kan bij mensen met dezelfde lichaamslengte sterk verschillen. Daarom is het niet vanzelfsprekend dat twee mensen van (bijvoorbeeld) 1.85 meter dezelfde framehoogte nodig hebben. 

Eenvoudig gezegd: hoe groter de BBL, hoe hoger het frame moet zijn. Daarbij is een relatief laag frame goed te compenseren met een lange zadelpen. Het kan er wat merkwaardig uitzien maar het werkt wel. Ook een stuur is goed te verhogen. Als een tandem een 'klassieke' stuurpen met een inwendige bout heeft is een langere stuurpen de oplossing. Bij een zogeheten 'Ahead'-balhoofd is een stuurverhoger zoals hieronder staat de oplossing. 

LET OP: een laag frame is meestal ook korter dan een hoog frame. Gevolg: een frame dat met een lange zadelpen en stuurverhoger is aangepast kan dan te kort zijn waardoor de zit nog steeds niet goed is. Met een langere stuurpen is daar nog iets te winnen, maar dat gaat om luttele centimeters.

Een goede manier om te bepalen of een (gebruikte) tandem goed past is het opmeten van deze vier maten bij een huidige goed passende fiets:

  1. afstand midden trapas tot bovenzijde zadel, gemeten langs de zadelbuis
  2. afstand voorzijde zadel tot midden stuur, waar het stuur in de stuurpen geklemd zit
  3. hoogte handgrepen tot de grond, verticaal gemeten
  4. hoogte bovenzijde zadel tot de grond, verticaal gemeten

Door deze maten naast een (gebruikte) tandem te houden is te zien hoeveel centimeters afwijking er is met uw eigen maten.

De maatvoering is voornamelijk van belang voor de voorrijder. Voor achterrijders ('stokers') is er meestal wel een mouw aan te passen, tenzij het frame natuurlijk simpelweg te hoog of te kort is. Het stokerstuur kan met wat handigheid in alle mogelijke posities worden gezet, van hoog voor het gezicht tot diep beneden in de "racestand".

Het is ook mogelijk om achterop geheel rechtop te zitten: