Dutch Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Contact

 

Wilt u meer weten? Klik op de knop EMAIL en stel uw vraag.

Lid worden? Klik op deze knop voor meer informatie.

Evenementen lijst

17/04/2017 : Bollen-Duinfietstocht
30/04/2017 : NOG VRIJ
07/05/2017 : Gullegem
25/06/2017 : Heinkenszand
27/08/2017 : Holten
27/08/2017 : Sint Gillis Waas
17/09/2017 : Schriek
24/09/2017 : NOG VRIJ
29/10/2017 : NOG VRIJ
26/11/2017 : NOG VRIJ
17/12/2017 : NOG VRIJ

Diverse (tandem)evenementen

2017

za 11 / zo 12 feb Fiets- en Wandelbeurs Jaarbeurs, Utrecht
za 18 feb / zo 19 feb Fiets- en Wandelbeurs Flanders Expo, Gent 
24-28 mei Hemelvaartsweekend Duitsland - Gäufelden-Nebringen
27 mei - 3 juni National Tandem Rally - Yorkshire Dales (UK)
5 - 12 aug International Tandem Rally - Oberhausen an der Nahe (D)

Volg ons op Twitter

volg tandemclubnl op Twitter

Zelf ook een vraag?

Mail 'm naar info@tandemclub.nl en de kans is groot dat je 'm binnenkort in de TandemFAQ terugvindt, samen met het antwoord!

Over deze site

Deze site is een initiatief van de Nederlandse Tandemclub en wordt onderhouden door Marten Hoffmann. De site is gebouwd door Pieter Hess.

Tandemrijders hebben belang bij zowel hele lichte als hele zware versnellingen. Er is dus een groot bereik van de versnellingen nodig. De lichte versnellingen zijn nodig om het zware geheel (al gauw zo'n 150 kilo gezamenlijk gewicht) met enig gemak de helling op te krijgen. Denk daarbij aan combinaties zoals 24/34. De zware versnellingen zijn zinvol omdat datzelfde gewicht in combinatie met de lage luchtweerstand van de tandemmers zorgt dat een tandem veel harder de helling af gaat dan een solofiets. Doorrijders rijden daarom nogal eens met een 54-er voorblad met 11 tanden achter.

Het is dan ook niet ongebruikelijk om op tandems deze versnellingscombinaties te vinden:

  • voor: 24/42/54 tanden
  • achter: 11-34 tanden

Met de opkomst van de "compact"-kettingbladen in de mountainbike-sector is het monteren van een "20" aan de voorkant ook al mogelijk geworden. Hierbij valt aan te tekenen dat de gezamenlijke kracht een klein voortandwiel al gauw om zeep helpt. Een stalen exemplaar is daarom aan te bevelen.

Een geheel andere manier om voldoende versnellingen te verkrijgen is de Rohloff-naaf. Dit is een naaf met maar liefst 14 versnellingen. De hoogste en laagste versnelling liggen even ver uit elkaar als bij de voor tandems gangbare aandrijving met derailleurs en tandwielen.

De arm waar het pedaal aan zit heet in fietsenland een crank. Het verschil tussen een tandem-cranksets en gewone cranksets is dat er aan de linkerzijde ook een set tandwielen zit. Het is mogelijk om zelf van drie normale cranksets een tandemset te knutselen. Het is dan wel verstandig om in de rechtercranks die dan linkercranks zijn geworden een linksdraaiende schroefdraad te maken. Dat kan middels een inzetstuk (een Helicoil) met linkse draad. Een officiële tandemcrankset van Sugino is te koop vanaf zo'n € 400.