Dutch Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Contact

 

Wilt u meer weten? Klik op de knop EMAIL en stel uw vraag.

Lid worden? Klik op deze knop voor meer informatie.

Evenementen lijst

25/06/2017 : Heinkenszand
29/07/2017 : Benelux Tandemweekend
30/07/2017 : Benelux Tandemweekend
27/08/2017 : Sint Gillis Waas
27/08/2017 : Holten
17/09/2017 : Schriek
24/09/2017 : NOG VRIJ
29/10/2017 : NOG VRIJ
26/11/2017 : NOG VRIJ
17/12/2017 : NOG VRIJ

Diverse (tandem)evenementen

2017

24-28 mei Hemelvaartsweekend Duitsland - Gäufelden-Nebringen
27 mei - 3 juni National Tandem Rally - Yorkshire Dales (UK)
5 - 12 aug International Tandem Rally - Oberhausen an der Nahe (D)

Volg ons op Twitter

volg tandemclubnl op Twitter

Zelf ook een vraag?

Mail 'm naar info@tandemclub.nl en de kans is groot dat je 'm binnenkort in de TandemFAQ terugvindt, samen met het antwoord!

Over deze site

Deze site is een initiatief van de Nederlandse Tandemclub en wordt onderhouden door Marten Hoffmann. De site is gebouwd door Pieter Hess.

Evenals de wielen hebben de remmen van een tandem veel te verduren. Het hoge gewicht en de mogelijk grote snelheden vereisen dat er goede remmen op zitten.

De diverse remsystemen zijn:

  • Cantilever remmen
  • Klassieke velgremmen
  • V-brakes
  • Hydraulische velgremmen
  • Schijfremmen

Cantilever-remmen leveren maar net genoeg remkracht om een tandem veilig tot stilstand te brengen. En dan moeten ze van goede kwaliteit zijn en bovendien op de juiste manier afgesteld. Wanneer aan deze voorwaarden is voldaan heb je er een goede rem aan zolang de hellingen niet te steil en/of de belading niet te zwaar is. Cantilevers zijn alleen nog op goedkope tandems te vinden.

 

Cantileverrem van Avid: de Shorty



Klassieke velgremmen zijn zeer geschikt voor racetandems of tandems met lichte bepakking. Ze bieden daarvoor meer dan voldoende remkracht. Bovendien werken ze optimaal met de gecombineerde schakel-/remhendels zoals Shimano STI en Campagnolo Ergopower. Voor fietsen met ruimte voor spatborden zijn er de remmen met langere remarmen zoals de hieronder afgebeelde Shimano BR-R650.

Racerem met langere armen van Shimano

V-Brakes zijn in principe cantilever-remmen met extreem lange armen. Ze passen ook op dezelfde nokken op het frame. Oorspronkelijk zijn V-Brakes ontwikkeld voor gebruik op fietsen met (achter)vering. Daarbij is het moeilijk om de remkabel te plaatsen; die kabel moet bij een cantilever-rem recht van boven komen en veel geveerde fietsen hebben daar geen mogelijkheid voor.

De V-Brake is door Shimano groot gemaakt, maar het idee is al in het begin van de jaren '90 uitgewerkt door kleinschalige fabrikanten zoals Paul's. Voordeel is de grote remkracht die met relatief weinig handkracht is op te wekken. Dat maakt deze rem zeer geschikt voor gebruik op tandems. Het vervangen van cantilevers door V-brakes is eenvoudig en een relatief voordelige investering in veiligheid.

 

V-brake van Shimano

 

Hydraulische velgremmen: bij alle remmen die met kabels bediend worden (cantilever en V-brake) geldt dat de achterrem relatief matig werkt. Dat komt door de flexibiliteit van de lange remkabel. Bij hydraulische remmen komt dat niet voor. De remvloeistof rekt niet zoals een stalen remkabel. De remkracht van deze remmen is meer dan voldoende om een volbeladen tandem met 2 mensen erop veilig tot stilstand te brengen. De standaard op dit gebied is de HS-33 van Magura.

Magura HS-33 hydraulische velgrem

Schijfremmen zijn na de invoering bij de mountainbikes steeds vaker op tandems te vinden. Deze remmen hebben duidelijke voordelen zoals een enorme vertraging, maximale remkracht in de regen en het besparen van kapotgeremde velgen. Daar staat tegenover dat er grote krachten op het frame komen en dat er speciale naven voor nodig zijn. Ook is maar een beperkt aantal remmen voor tandemgebruik vrijgegeven, waaronder de hieronder afgebeelde Hope Tech V2.

 

 

LET OP: schijfremmen zijn NIET geschikt als sleeprem, daarvoor is er de tandemrem van Arai (zie hieronder). Bij hydraulisch bediende schijfremmen gaat bij slepend remmen de remvloeistof koken. Mechanisch bediende exemplaren (dus met een kabel) hebben daar iets minder last van. Echter: in beide gevallen zal de schijf oververhit raken, daardoor krom trekken en tevens de remkracht verliezen (fading).

 

De sleeprem van Arai

De sleeprem van Arai is een verhaal apart. Deze rem is speciaal voor tandems ontwikkeld en is vele jaren vrijwel ongewijzigd in productie geweest. De rem zit vast op een schroefdraad aan de linkerzijde van een tandem-achternaaf. Hij is erop gebouwd om op lange afdalingen continu te werken en zodoende de snelheid binnen de perken te houden.

Deze rem is in 2009 uit productie genomen. Op het moment van schrijven (eind 2010) is in de USA een bedrijf bezig om een alternatieve sleeprem op de markt te brengen. De testperiode loopt tot half 2011. Als er nieuws over is komt dat zeker op deze site.

De montage van een Arai aan het achterwiel