Events
26 November 2017

17 December 2017

28 Januari 2018

10 Februari 2018

25 Februari 2018

25 Maart 2018

10 Mei 2018

19 Mei 2018

27 Mei 2018

24 Juni 2018

28 Juli 2018

26 Augustus 2018

30 September 2018

27 Oktober 2018

28 Oktober 2018

Moderne tandems zijn licht. Een gewicht van minder dan 20 kg. is normaal, oftewel 10 kg. per berijder. Dat neemt niet weg dat de totale belasting van een tandem fors is. De twee berijders wegen samen al gauw zo’n 125 kilo; een gewicht dat niet veel gewone fietsen te dragen krijgen. Het frame van elke tandem is hierop berekend.

Over spaken en zo

De wielen zijn het meest kwetsbare punt, zeg maar de achilleshiel, van een tandem. Vanaf 1990 zijn er steeds meer tandems op de markt gekomen met 26″ wielen, afkomstig van de mountainbike. Deze wielen hebben – in vergelijking met de grotere 700c (of 28″) wielen – kortere spaken en meestal een bredere velg. Dit maakt deze wielen sterker bij ongeveer gelijk gewicht.

De meest gebruikte manieren om sterke (tandem)wielen te maken zijn:

  1. Veel spaken gebruiken (tot 48 spaken per wiel aan toe)
  2. Double-butted spaken gebruiken (met verlopende dikte)

Het voordeel van 1) is dat er zóveel spaken zijn dat er enerzijds praktisch nooit eentje knapt. En áls er al een kapot gaat nemen de 47 overige de functie van die ene kapotte spaak wel over. Deze voordelen bekoop je met een duidelijk hoger gewicht. Daarnaast zijn 48-gaats naven en velgen niet altijd gemakkelijk te verkrijgen.

Bij de tweede manier gebruik je spaken die door de verlopende dikte flexibel zijn. Elke keer als een spaak wordt belast beweegt deze een heel klein beetje. Flexibele spaken vangen deze beweging op, rechte spaken niet (of veel minder). Daardoor breken rechte spaken eerder dan double-butted exemplaren.

De naven

Maar een wiel bestaat niet alleen uit spaken. Ook de achternaven zijn belangrijk (vrijwel alle voornaven zijn prima bruikbaar in een tandem). De dubbele aandrijfkracht vergt heel veel van de achternaaf, zeker als de tandem ook als mountainbike gebruikt wordt. Op dit moment doen deShimano tandemnaven het erg goed. Deze bieden een goed evenwicht tussen prijs en stevigheid.

Een algemeen probleem bij de aanschaf van naven is dat de zogeheten uitvalbreedte (= de breedte van de achtervork) groter is dan bij racefietsen of mountainbikes. Deze is meestal 140, 145 of 160 mm i.p.v. de gebruikelijke 130 mm (racefiets) of 135 mm (mountainbike). Dan is de tandemrijder dus aangewezen op speciale tandemnaven dan wel standaardnaven met een langere as. Fabrikanten die speciale tandemnaven maken zijn onder meer DT Hügi, Chris King, Santos en Phil Wood (klik op de logo’s om naar de websites te gaan).

      

 

“29er” wielen

Waar de mountainbike sinds zijn ontstaan ergens in de jaren ’70 wielen van 26 inch had, heden ten dagen zijn hebben die meestal wielen van 29 inch. De maat 29″ is trouwens eigenlijk hetzelfde als de (metrische) maat 700c, de maataanduiding voor de wielen van racefietsen en veel hybride fietsen.

Het voordeel van deze grotere maat is vooral dat het wiel gemakkelijker ‘rolt’ over de ondergrond, ook over rotsen, wortels en andere oneffenheden waar een mountainbiker mee te maken krijgt. Tot voor kort was het nadeel dat door de langere spaken en dunnere velgen de wielen niet sterk genoeg waren voor de grote belastingen van tandems. Een oplossing was het gebruik van 48 spaken zoals dat nog steeds gebeurt op tandems van Vittorio. Deze wielen zijn heel erg sterk maar tegelijk ook nogal zwaar.

Doordat de “29er” wielen nu in mountainbikes voorkomen zijn er sterkere spaken, banden en velgen op de markt gekomen. Daar profiteren tandems ook van. Denk bijvoorbeeld aan de Cannondale 29er tandem en modellen van Amerikaanse merken als Ventana en Salsa.