Events
26 November 2017

17 December 2017

28 Januari 2018

10 Februari 2018

25 Februari 2018

25 Maart 2018

10 Mei 2018

19 Mei 2018

27 Mei 2018

24 Juni 2018

28 Juli 2018

26 Augustus 2018

30 September 2018

27 Oktober 2018

28 Oktober 2018

Om de framehoogte van de tandem te bepalen gelden dezelfde regels als voor andere fietsen. Een punt van aandacht is de afstand van het midden van de trapas (debracket) tot de straat. Bij een hoogte van meer dan 30 cm. is het voor de voorrijder vaak lastig om in stilstand met de tenen aan de grond te komen en zo de tandem stabiel te houden.
Ook de lengte van het frame is van belang, zowel voor de voorrijder als voor de stoker. Het voorframe moet de juiste lengte hebben zodat de voorrijder een goede zit op de fiets kan krijgen. Voor de stoker kan het achterframe bij wijze van spreken niet lang genoeg zijn. Veel tandems hebben een stokerruimte van 72 tot 76 cm. (hartafstand van de beide zadelpennen). Dat is voldoende voor een sportieve, ‘gestrekte’, zitpositie. Zit de stoker rechtop, dan kan een korter achterframe toch voldoende ruimte bieden.

DE PASSING BEPALEN
Bij elke tandem (of andere fiets) is de passing heel belangrijk – dat zal de lezer niet verbazen. Het meest bepalend voor die passing is niet de lichaamslengte, maar de zogeheten ‘binnenbeenlengte‘ (BBL). Dit is de lengte van de binnenkant van het been, gemeten van het kruis tot aan de grond. Die BBL kan bij mensen met dezelfde lichaamslengte sterk verschillen. Daarom is het niet vanzelfsprekend dat twee mensen van (bijvoorbeeld) 1.85 meter dezelfde framehoogte nodig hebben.
Eenvoudig gezegd: hoe groter de BBL, hoe hoger het frame moet zijn. Daarbij is een relatief laag frame goed te compenseren met een lange zadelpen. Het kan er wat merkwaardig uitzien maar het werkt wel. Ook een stuur is goed te verhogen. Als een tandem een ‘klassieke’ stuurpen met een inwendige bout heeft is een langere stuurpen de oplossing. Bij een zogeheten ‘Ahead’-balhoofd is een stuurverhoger zoals hieronder staat de oplossing.

LET OP: een laag frame is meestal ook korter dan een hoog frame. Gevolg: een frame dat met een lange zadelpen en stuurverhoger is aangepast kan dan te kort zijn waardoor de zit nog steeds niet goed is. Met een langere stuurpen is daar nog iets te winnen, maar dat gaat om luttele centimeters.

Een goede manier om te bepalen of een (gebruikte) tandem goed past is het opmeten van deze vier maten bij een huidige goed passende fiets:

  1. afstand midden trapas tot bovenzijde zadel, gemeten langs de zadelbuis
  2. afstand voorzijde zadel tot midden stuur, waar het stuur in de stuurpen geklemd zit
  3. hoogte handgrepen tot de grond, verticaal gemeten
  4. hoogte bovenzijde zadel tot de grond, verticaal gemeten

Door deze maten naast een (gebruikte) tandem te houden is te zien hoeveel centimeters afwijking er is met uw eigen maten.

De maatvoering is voornamelijk van belang voor de voorrijder. Voor achterrijders (‘stokers’) is er meestal wel een mouw aan te passen, tenzij het frame natuurlijk simpelweg te hoog of te kort is. Het stokerstuur kan met wat handigheid in alle mogelijke posities worden gezet, van hoog voor het gezicht tot diep beneden in de “racestand”.

Het is ook mogelijk om achterop geheel rechtop te zitten: