Events
26 November 2017

17 December 2017

28 Januari 2018

10 Februari 2018

25 Februari 2018

25 Maart 2018

10 Mei 2018

19 Mei 2018

27 Mei 2018

24 Juni 2018

28 Juli 2018

26 Augustus 2018

30 September 2018

27 Oktober 2018

28 Oktober 2018

In de trein – binnenland

Volgens de regels van de NS is de tandem een gewone fiets. Deze mag dus – buiten de spitsuren – met vrijwel alle treinen mee. Wel kan de conducteur ter plaatse beslissen dat de tandem niet mee kan in verband met ruimtegebrek. Kijk voor actuele details op de NS-site.

 

In de trein – buitenland

De regels omtrent het vervoeren van tandems in buitenlandse treinen lopen per land uiteen en veranderen vaak. Daarom is hier geen uitputtend overzicht van de mogelijkheden te geven. Persoonlijke ervaringen met tandemvervoer in buitenlandse treinen zijn HIER te vinden. Graag ontvangen wij nog meer ervaringen op info@tandemclub.nl.

 

In het vliegtuig

Bij vervoer van een tandem in het vliegtuig geldt hetzelfde als bij solofietsen: gebruik je fietsdozen of juist niet? De ervaringen zijn dermate uiteenlopend dat er geen eensluidend advies over te geven is. Graag ontvangen wij op info@tandemclub.nl ervaringen op dit gebied.

 

Demontabele tandem

De speciale S&S-koppelingen (die door o.m. Santana en het Engelse Thorn worden aangeboden) bieden de mogelijkheid om een complete tandem te vervoeren in twee grote Samsonite-koffers. Voor wie veel vliegt en de tandem in goede staat wil houden is dit een mooie oplossing. Het monteren en demonteren duurt – afhankelijk van de ervaring – ergens tussen 15 en 30 minuten.

Het Duitse merk Pedalpower kent zijn eigen variant van de S&S-koppelingen. Het principe is hetzelfde: de tandem is in meerdere handzame stukken uit elkaar te nemen:

In een auto

De meest veilige en schone manier om een tandem te vervoeren is in een auto. Daarvoor komen verschillende soorten auto’s in aanmerking:

  • Grote stationcars (Volvo, Opel, Mercedes, Subaru etc.)
  • “Installateursauto’s” zoals de Fiat Doblo of VW Caddy
         Afbeeldingsresultaat voor vw caddy                 Afbeeldingsresultaat voor fiat doblo cargo 2015
  • Bestelbussen zoals de VW T5 of Mercedes Vito (geen versie met zogeheten “dubbele cabine”; daar is weer te weinig ruimte over)
         Afbeeldingsresultaat voor mercedes vito          Afbeeldingsresultaat voor VW T5

Op een auto

Zowel “installateursauto’s” als bestelbussen hebben 2 of 3 zitplaatsen. Als dat te weinig is zal de tandem op het dak moeten. De dakdragers van Vittorio, Forty Bike en Van Landegem (Lanquick) maken het mogelijk dat iemand in zijn eentje de tandem op het dak krijgt.

De dakdrager van Forty Bike (klik op de foto’s voor een vergroting):

Fortybike dakdrager naast auto zonder tandem  Fortybike dakdrager naast auto met tandem  Fortybike dakdrager op auto met tandem

De dakdrager van Vittorio:

Animatie dakdrager Vittorio  Vittorio tandemdrager

Het op de Vittorio-drager plaatsen van de tandem gaat heel gemakkelijk met één persoon door een hulpstuk (zelf maken):

  

 

De dakdrager van Van Landegem (klik op de foto’s voor een vergroting):

Lanquick tandem vastzetten  Lanquick optillen  Lanquick op dag schuiven

Van Landegem heeft ook een elektrisch bediende dakdrager in het assortiment.

 

Bij een dakdrager neemt de tandem wel het hele dakoppervlak in beslag. Dus als er naast de tandem nog meer mee moet – zoals bijvoorbeeld andere fietsen en/of een dakkoffer – zal de tandem recht overeind moeten staan. Dit kan met onderdelen of complete tandemdragers van merken zoals Thule. Moet het goedkoper? Laat dan een tandemdrager maken bij een constructiebedrijf of doe dit zelf. De 2 belangrijkste verschillen t.o.v. een normale fiets-dakdrager zijn:

  1. De wielgoot moet aanzienlijk langer zijn dan voor een solofiets.
  2. Een tandem heeft bij voorkeur twee bevestigingspunten waar een solofiets met 1 kan volstaan.

 

Om het tillen gemakkelijker te maken bestaan er electrische en hydraulische hefhulpen. De BTS Bikelift was te koop bij Sector2Bikes in Elst (U) en te bestellen bij de Duitse firma Haas – tevens de Europese importeur van Santana tandems. Deze drager wordt sinds 2014 niet meer gemaakt, wel zijn soms gebruikte exemplaren nog te koop.

Het is ook mogelijk om een gewone dakdrager met een verlengde wielgoot te gebruiken:

Achterop de auto

In theorie is het mogelijk om een tandem zonder voorwiel achterop een fietsenrek te plaatsen. Dit is niet aan te bevelen aangezien de tandem dan links en rechts al gauw meer dan 20 cm. buiten de auto uitsteekt. En dat is wettelijk niet toegestaan.

Maar ook hiervoor is er een oplossing in de vorm van de vouwtandem zoals onderstaande voorbeelden van Koga Miyata, Multicycle en Forty Bike laten zien:

Fortybike vouwtandem rijklaar

Fortybike gevouwen

Fortybike achterop bestelwagen

 

De firma Van Raam levert een klassieke tandem met een “klapmechaniek”. Dit maakt het mogelijk om de tandem op een gewone achterdrager te vervoeren.

     

 

Achter de auto

Wie over een bagage-aanhanger beschikt kan daar de tandem in/op vervoeren. Het onderstel van (bijvoorbeeld) een oude vouwwagen laat zich ombouwen tot een speciale “tandemkar”. Een motorfietsaanhanger is uiteraard ook prima geschikt voor dit doel.

Een voorbeeld van creativiteit met een aanhanger:

Aanhanger met Santos 1

Aanhanger met Santos 2 Aanhanger met Santos 3 Aanhanger met Santos 4

Voorop de caravan

Met een beetje creativiteit is een tandem zelfs op de dissel van een caravan te vervoeren. Een schuine houder voorkomt dat de tandem uitsteekt. Voor meer informatie kunt u mailen met de maker van deze constructie.

Achterop de caravan

Bij een caravan van 2.30 meter of meer kan ook een complete tandem achterop. Onderstaand een voorbeeld van een gewone fietsendrager met als enige niet-standaard onderdeel een aluminium steun voor de beide trapassen. Door de steun ver naar achteren te schuiven op de fietsdrager blijft de tandem met dwarsgedraaid voorwiel binnen de breedte van de caravan.

Dakdrager met tandem horizontaal

Het rek hangt eerst verticaal opzij van de wagen. De Tandem wordt erop vastgemaakt. Het rek met Tandem schuift dan horizontaal langs de dwarsdrager boven de wagen.

De zilverkleurige staaf kantelt eerst horizontaal tot op dakhoogte. De Tandem wordt met de zadels vastgemaakt aan de horizontale buis. Door een veersysteem tilt men de Tandem met minimale kracht tot boven de wagen, en maakt men de wielen vast aan de onderste buis.

Dit systeem is eenvoudig, maar enkel voor personen die voldoende groot en sterk zijn om hun Tandem tot boven de wagen te tillen.

Dit is een tandem die op grijze PVC-afvoerbuizen (spotgoedkoop) in een Citroen Xantia past. Onder de grijze buizen is er nog voldoede ruimte voor 2 grote valiezen en meer bagage.

Deze tandem is een uitvoering met S & S couplings. In 2 delen past deze ONDER de plastic buizen. Bovenop de buizen kunnen de eigenaren op die manier de tandem van vrienden meenemen.

Voor occasioneel of tijdelijk transport hebben we volgende oplossing uitgetest: vraag bij je garagehouder een autobinnenband. Deze worden niet meer gebruikt (tegenwoordig is alles tubeless) maar waarschijnlijk heeft men nog wel een gratis exemplaar liggen.

Verwijder van de tandem de wielen (zo weegt die al heel wat lichter), verwijder captain-zadelpen, of draai het stoker-stuur 90º. Leg de opgeblazen luchtband op het proper autodak. Bevestig hierop de Tandem met 2 nylon spanriemen, die langs de binnenkant van de wagen strak aangespannen worden.

De rubberband zal niet schuiven op een proper dak. We hebben dit uitgetest op één van de slechtste wegen van Vlaanderen.

Op deze manier kan iedereen naar de maandelijkse tandemrit komen, zowel in Nederland als in Vlaanderen, waar men verschillende transportsystemen kan aanschouwen, en argumenten pro en contra uitwisselen.

Een heel bijzondere manier is ook deze “diagonale methode” achterop een auto.

Een andere manier op de tandem op het dak te vervoeren is op twee standaard dwarsdragers. Hierbij is dus geen speciale tandemdrager nodig. Het vraagt wel wat meer werk, zoals het uithalen van de wielen en eventueel het verwijderen van het stuur. Verder is het belangrijk om goed te letten op de plaatsing van het pedaal aan de dak-zijde van de fiets. Dit pedaal moet boven het portier uitkomen, omdat het anders krassen in het autodak zou kunnen maken.

Ook op basis van gewone dakdragers en een normale fietsendrager, uitgebreid met een stukje wielgoot gaat een tandem prima op het dak. Er moet wel voldoende spierkracht aanwezig zijn om de tandem op het dak te zetten.

Dat een tandem mooi en veilig in een bestelbus staat, is te zien op deze foto:

Doordat campers vaak behoorlijk breed zijn past er al gauw een tandem achterop:

© 1