Events
26 November 2017

17 December 2017

28 Januari 2018

10 Februari 2018

25 Februari 2018

25 Maart 2018

10 Mei 2018

19 Mei 2018

27 Mei 2018

24 Juni 2018

28 Juli 2018

26 Augustus 2018

30 September 2018

27 Oktober 2018

28 Oktober 2018

Sinds ongeveer 1990 is bij de meeste tandems de zitruimte voor de achterrijder (de hartafstand tussen de zadelpennen) aanzienlijk gegroeid. Deze afstand groeide van gemiddeld 64 cm. naar zo’n 72-76 cm. Veel tandemrijders vinden dit prettig omdat de achterrijder (stoker in tandemtaal) zo meer bewegingsruimte heeft. Bij de aanschaf van een tandem kan het zinvol zijn om deze afstand mee te nemen in de keuze. Zie ook HIER op deze site.

De nieuwere tandems lijken met hun wat lager liggende bovenbuis enigszins op mountainbikes. Dit heeft voordelen voor de gebruiksmogelijkheden: aangezien de zadelpennen verder uit het frame steken is het gemakkelijker om zo’n tandem voor uiteenlopende gebruikers in te stellen.

 

Veranderingen aan een tandem

Crankset tandem

De enige tandem-specifieke delen zijn: het frame, de achternaaf, de stuurpen van de stoker en de extra ketting-plus-cranks. Verder kan alles aan een tandem gemakkelijk worden veranderd. Zeker met de ‘mountainbike-achtige’ modellen (zoals bij Avaghon, Cannondale of Santos) is heel veel mogelijk. Door het relatief lage frame van deze modellen kunnen rijders van sterk verschillende lengtes goed op de fiets gezet worden. Onder meer met extra-lange zadelpennen – ze zijn leverbaar tot 50 cm! – is hier veel aan te doen. Alle andere delen zijn gelijk aan die van race-, toer- en terreinfietsen en zijn dus (a) op heel veel plaatsen te koop en (b) door elke fietsenmaker te monteren.

 

Wat is eenvoudig aan te passen?Delta Bar Raiser voor Aheadsets

Het gebeurt nogal eens dat de zit van sporttandems als “te sportief” wordt ervaren. Dat is wel logisch, want de doorsneeleeftijd van de kopers is veertig jaar en hoger. Dan willen beide rijders het stuur wat hoger en dichterbij dan in hun jonge jaren. Gelukkig zijn deze aanpassingen eenvoudig te realiseren.

Het verhogen van een stuur gaat gemakkelijk door middel van een stuurverhoger zoals hierbij afgebeeld. Wie daarnaast kiest voor een naar de berijder toe gebogen stuur kan nog vele comfortabele centimeters winnen waardoor de ‘confectietandem’ toch zit als een maatfiets.

Het Duitse bedrijf Humpert maakt tientallen verschillende sturen onder de merken Ergotec en XtasY. Iedere fietsenmaker kan deze sturen bestellen en snel in huis hebben. De meeste modellen kosten nog geen € 40.

 

Wanneer een maattandem kiezen?

De keuze voor een maattandem is vooral zinvol als:

  • De berijders sterk van maat verschillen, bijvoorbeeld 2.05 m en 1.55 m lang zijn
  • Er speciale wensen zijn waar standaard-tandems niet aan kunnen voldoen (zoals een superlage instap achter of een tandem die achter hoger is dan voor)
  • Je gewoon een unieke tandem wilt die niemand anders heeft

 

Wie levert een maattandem?

In Nederland is een maattandem te koop bij:

  • Avaghon (Rotterdam): naast de ‘seriemodellen’ is maatwerk mogelijk.
  • Duratec (directe verkoop via website en enkele winkels): in Tsjechië gebouwde aluminium frames, desgewenst volledig op maat
  • Snel: Utrechtse wielerzaak die tandems op maat laat bouwen in staal en aluminium
  • Vittorio (Heerhugowaard): in eigen huis uit staal gemaakte tandems, volledig op maat