Events
24 September 2017

29 Oktober 2017

De aandrijving van een tandem wijkt enigszins af van die van een gewone fiets. Logisch, want er zijn twee mensen tegelijk aan het trappen.

Op vrijwel alle tandems trappen de berijders dan ook in hetzelfde tempo. Er zijn een paar uitzonderingen op dit principe zoals de tandems van Da Vinci en de Compagnon van Hoening.

Het voornaamste verschil met een gewone fiets (solofiets in tandemtermen) is de ketting die beide trapstellen met elkaar verbindt. In het verleden werd de verbindingsketting vaak aan de rechterzijde aangebracht, met name om standaard fietsonderdelen te kunnen gebruiken. Op vrijwel alle moderne tandems zit deze ketting aan de linkerkant van de fiets. De trapstellen wijken dan ook af van die op een normale fiets. HIER vind je meer details.

Voor de rest is de aandrijving van een tandem gelijk aan die van elke andere fiets. Ook de draaiende onderdelen zijn vrijwel allemaal gelijk. Dat betekent dat een tandem heel goed door een “gewone” fietsenmaker onderhouden kan worden.

Santos tandem blauw

Santos tandem blauw

 

Onderdelen die afwijken van die op een solofiets:

  • 2 trapstellen met tandwielen links
  • Bredere achternaaf (kijk hier voor meer details)
  • Extra lange remkabel resp. remleiding naar achterrem
  • Mogelijk sleeprem (schijfrem of Arai trommelrem)
  • Stuurpen en stuur voor stoker

Onderdelen die gelijk zijn aan die op een solofiets:

  • Derailleurs c.q. versnellingsnaaf voor de aandrijving
  • Aandrijving vanaf het achterste trapstel
  • Remmen (kijk hier voor meer details)
  • Pedalen, zadels, zadelpennen, spatborden, verlichting etcetera.