Dutch Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Contact

 

Wilt u meer weten? Klik op de knop EMAIL en stel uw vraag.

Lid worden? Klik op deze knop voor meer informatie.

Evenementen lijst

17/04/2017 : Bollen-Duinfietstocht
30/04/2017 : NOG VRIJ
07/05/2017 : Gullegem
25/06/2017 : Heinkenszand
27/08/2017 : Holten
27/08/2017 : Sint Gillis Waas
17/09/2017 : Schriek
24/09/2017 : NOG VRIJ
29/10/2017 : NOG VRIJ
26/11/2017 : NOG VRIJ
17/12/2017 : NOG VRIJ

Diverse (tandem)evenementen

2017

za 11 / zo 12 feb Fiets- en Wandelbeurs Jaarbeurs, Utrecht
za 18 feb / zo 19 feb Fiets- en Wandelbeurs Flanders Expo, Gent 
24-28 mei Hemelvaartsweekend Duitsland - Gäufelden-Nebringen
27 mei - 3 juni National Tandem Rally - Yorkshire Dales (UK)
5 - 12 aug International Tandem Rally - Oberhausen an der Nahe (D)

Volg ons op Twitter

volg tandemclubnl op Twitter

Zelf ook een vraag?

Mail 'm naar info@tandemclub.nl en de kans is groot dat je 'm binnenkort in de TandemFAQ terugvindt, samen met het antwoord!

Over deze site

Deze site is een initiatief van de Nederlandse Tandemclub en wordt onderhouden door Marten Hoffmann. De site is gebouwd door Pieter Hess.

Tandemframes kennen een paar hoofdvormen. De bekendste zijn:

Direct Lateral
direct lateral
 
Dit is heden ten dage de meest gebruikte framevorm. Hierbij is met zo min mogelijk framebuis een zo stijf mogelijk frame te maken.
 
Marathon-frame

double marathon
Een klassieke framevorm die veel voorkomt bij handgebouwde stalen randonneurtandems. Zeer degelijk en wat zwaarder dan de Direct Lateral omdat er meer framebuizen in zitten.
Daarnaast zijn er diverse afgeleiden en bijzondere vormen zoals:
 
· Dames/Dames
double lady
 
Een voorbeeld van een frame dat zowel voor als achter een lage instap heeft. Omdat de bovenbuis niet doorloopt is het frame slapper dan een "dubbel herenframe". Een tussenvariant is een frame met alleen achter een lage instap, zoals de Burley Mixte-modellen.
 
· Uptube
uptube
 
Bij de uptube loopt er in het achterframe een buis vanaf het voorste trapstel naar de plaats waar de zadelpen in het frame komt.
 
· Full Suspension
full suspension

 
Bij full suspension(voor- én achtervering) zijn heel speciale frames nodig.
 
Open frame
In de beginjaren van de tandem gebruikte men 'open' frames. Met de materialen van destijds was hiermee geen voldoende stijf frame te maken. De Direct Lateral is een goed compromis tussen stijfheid en gewicht en is daardoor in de loop van de jaren '70 van de 20e eeuw vrijwel de standaard framevorm geworden. Het open frame is sinds 2005 aan een opmars bezig. Door het gebruik van moderne framematerialen en ontwerpmethodes is nu wél een voldoende stijf open frame te maken. En - voor sommigen belangrijk - dat scheelt gewicht. De voorbeelden hieronder zijn van de Amerikaanse fabrikanten Paketa, Comotion en DaVinci.
 
Paketa V2 tandem  DaVinci met open frame en ICS
CoMotion Mocha met open frame 
Materialen
Over het beste materiaal voor tandemframes bestaan uiteenlopende meningen die vaak zijn gebaseerd op zeer persoonlijke voorkeuren. Zo ervaart de ene persoon de dikke buizen van een aluminium tandemframe als log, de ander als stevig. De meest gebruikte materialen zijn aluminiumstaal en titanium.

In het algemeen geldt, net als bij solofietsen, dat aluminium frames lichter zijn dan stalen frames en titanium frames nóg iets lichter kunnen zijn. Deze verschillen zijn echter gering. Zelfs een voordelige stalen tandem weegt nog maar net 20 kg. terwijl de allerduurste titanium exemplaren op zo'n 14 kg. komen. Het prijsverschil is minimaal een factor 8 (€ 1.100 tegenover € 8.800).

Het belangrijkste is dat een tandemframe stijf is. Dit zorgt voor een goede wegligging en een veilige besturing. Daarnaast moet het frame verticaal nog enigszins flexibel zijn om de oneffenheden van de weg op te vangen. Stijfheid en flexibiliteit bereiken tandembouwers door dikke ofteweloversized(*) framebuizen te gebruiken. Bij aluminium tandems kan het oversizen leiden tot buizen van bijna 5 centimeter doorsnede!

Ook van carbon worden tandems gemaakt. Omdat dit materiaal niet uit buizen bestaat (zoals aluminium, staal of titanium) zijn de vormen van dergelijke tandems vaak vloeiender. Een mooi voorbeeld is deze AriZona tandem die in deze kleine maat rond de 13 kilo (!) weegt:

 

(*) Van oudsher hadden fietsen een bovenbuis van 1", zit- en onderbuis van 1 1/8", een balhoofdbuis van 1 1/4" en liggende achtervorken van 7/8". Alle buizen die dikker zijn dan de oorspronkelijke buizen noemt men oversize. [met dank aan M. Gerritsen (www.m-gineering.nl)]