Dutch Arabic Armenian Azerbaijani Basque Belarusian Bulgarian Catalan Chinese (Simplified) Chinese (Traditional) Croatian Czech Danish English Estonian Filipino Finnish French Galician Georgian German Greek Haitian Creole Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Irish Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Macedonian Malay Maltese Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swahili Swedish Thai Turkish Ukrainian Urdu Vietnamese Welsh Yiddish

Contact

 

Wilt u meer weten? Klik op de knop EMAIL en stel uw vraag.

Lid worden? Klik op deze knop voor meer informatie.

Evenementen lijst

25/06/2017 : Heinkenszand
29/07/2017 : Benelux Tandemweekend
30/07/2017 : Benelux Tandemweekend
27/08/2017 : Sint Gillis Waas
27/08/2017 : Holten
17/09/2017 : Schriek
24/09/2017 : NOG VRIJ
29/10/2017 : NOG VRIJ
26/11/2017 : NOG VRIJ
17/12/2017 : NOG VRIJ

Diverse (tandem)evenementen

2017

24-28 mei Hemelvaartsweekend Duitsland - Gäufelden-Nebringen
27 mei - 3 juni National Tandem Rally - Yorkshire Dales (UK)
5 - 12 aug International Tandem Rally - Oberhausen an der Nahe (D)

Volg ons op Twitter

volg tandemclubnl op Twitter

Zelf ook een vraag?

Mail 'm naar info@tandemclub.nl en de kans is groot dat je 'm binnenkort in de TandemFAQ terugvindt, samen met het antwoord!

Over deze site

Deze site is een initiatief van de Nederlandse Tandemclub en wordt onderhouden door Marten Hoffmann. De site is gebouwd door Pieter Hess.

De aandrijving van een tandem wijkt enigszins af van die van een gewone fiets. Logisch, want er zijn twee mensen tegelijk aan het trappen.

Op vrijwel alle tandems trappen de berijders dan ook in hetzelfde tempo. Er zijn een paar uitzonderingen op dit principe zoals de tandems van Da Vinci en de Compagnon van Hoening.

Het voornaamste verschil met een gewone fiets (solofiets in tandemtermen) is de ketting die beide trapstellen met elkaar verbindt. In het verleden werd de verbindingsketting vaak aan de rechterzijde aangebracht, met name om standaard fietsonderdelen te kunnen gebruiken. Op vrijwel alle moderne tandems zit deze ketting aan de linkerkant van de fiets. De trapstellen wijken dan ook af van die op een normale fiets. HIER vind je meer details.

Voor de rest is de aandrijving van een tandem gelijk aan die van elke andere fiets. Ook de draaiende onderdelen zijn vrijwel allemaal gelijk. Dat betekent dat een tandem heel goed door een "gewone" fietsenmaker onderhouden kan worden.

Trek T900 (uit productie)

 

Onderdelen die afwijken van die op een solofiets:

  • 2 trapstellen met tandwielen links
  • Bredere achternaaf (kijk hier voor meer details)
  • Extra lange remkabel resp. remleiding naar achterrem
  • Mogelijk sleeprem (schijfrem of Arai trommelrem)
  • Stuurpen en stuur voor stoker

Onderdelen die gelijk zijn aan die op een solofiets:

  • Derailleurs c.q. versnellingsnaaf voor de aandrijving
  • Aandrijving vanaf het achterste trapstel
  • Remmen (kijk hier voor meer details)
  • Pedalen, zadels, zadelpennen, spatborden, verlichting etcetera.