Skip to content

Aandrijving

De aandrijving van een tandem wijkt enigszins af van die van een gewone fiets. Logisch, want er zijn twee mensen tegelijk aan het trappen.

Op vrijwel alle tandems trappen de berijders dan ook in hetzelfde tempo en met de pedalen in dezelfde stand. Een uitzondering op dit principe zijn tandems met een vrijloop zoals die van Staerk (NL) en van Da Vinci (USA).

Het voornaamste verschil met een gewone fiets (solofiets in tandemtermen) is de ketting die beide trapstellen met elkaar verbindt. In het verleden werd de verbindingsketting vaak aan de rechterzijde aangebracht, met name om standaard fietsonderdelen te kunnen gebruiken. Op vrijwel alle moderne tandems zit deze ketting aan de linkerkant van de fiets. De trapstellen wijken dan ook af van die op een normale fiets. HIER vind je meer details.

Voor de rest is de aandrijving van een tandem gelijk aan die van elke andere fiets. Ook de draaiende onderdelen zijn gelijk. Dat betekent dat een tandem heel goed door een “gewone” fietsenmaker onderhouden kan worden.

Onderdelen die afwijken van die op een solofiets:

  • 2 trapstellen met tandwielen (meestal) links
  • Vaak een bredere achternaaf (kijk hier voor meer details)
  • Extra lange remkabel resp. remleiding naar achterrem
  • Mogelijk sleeprem (schijfrem of Arai trommelrem)
  • Stuurpen en stuur voor stoker

Onderdelen die gelijk zijn aan die op een solofiets:

  • Derailleurs c.q. versnellingsnaaf voor de aandrijving
  • Aandrijving vanaf het achterste trapstel
  • Remmen (kijk hier voor meer details)
  • Pedalen, zadels, zadelpennen, spatborden, verlichting etcetera.
copyright tandemclub 2010 - %year%